-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 64, listopad 2014. :: Tema broja: knjižničarski aktivizam („freedom after speech" ili „sloboda nakon govora")


Nacionalna kampanja „Čitaj mi!” : rezultati i budućnost kampanje

 

Kristina Čunović

predsjednica Komisije za knjižnične usluge za djecu i mladež HKD-a

kristina@gkka.hr

 

„Čitaj mi!” prva je nacionalna kampanja za promicanje čitanja naglas djeci od rođenja. Pokrenuta je povodom Europske godine čitanja naglas (2013) pod pokroviteljstvom Ministarstva socijalne politike i mladih. Inicijativa za pokretanje kampanje stigla je od članica Komisije za knjižnične usluge za djecu i mladež HKD-a što su prihvatili Hrvatsko pedijatrijsko društvo, Hrvatsko čitateljsko društvo, Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti i UNICEF Hrvatska. Logo kampanje osmislila je hrvatska ilustratorica Sanja Rešček Ramljak, plakat i letke Lana Posarić, a mrežnu stranicu Andro Rezić.

Cilj kampanje je poticati roditelje i druge odrasle da s čitanjem naglas djetetu započnu već od njegova rođenja kako bi ovu naviku, za koju je dovoljno izdvojiti tek 15 minuta dnevno, učinili bliskom roditeljima i djeci.

U sklopu kampanje pokrenuta je mrežna stranica www.citajmi.info, posvećena roditeljima i svima koji žele promicati čitanje djeci od rođenja. Stranica sadržava informacije o tome zašto je važno djeci čitati naglas, materijale (plakat, letak, logo) koje mogu preuzeti svi koji žele promicati čitanje naglas djeci od rođenja, nagradni natječaj koji podržavaju nakladnici svojim izdanjima za najmlađu djecu, listu vrijednih slikovnica za pojedinu dob djeteta te mnoge druge korisne sadržaje.

Tijekom kampanje informacije o dobrobitima čitanja djeci od rođenja roditelji su mogli dobiti u gotovo svakoj knjižnici te u domovima zdravlja i rodilištima u kojima su postavljeni informativni plakati i letci.

Hrvatski knjižničari, svjesni koliko su rana i obiteljska pismenost važni temelji za budućnost svakoga pojedinca, organizirali su u okviru kampanje preko 300 aktivnosti s ciljem suradnje obitelji i knjižnice u brizi za dijete kao budućeg čitatelja i ljubitelja knjige. Tako su gradonačelnici čitali djeci, Vile čitančice poklanjale slikovnice, čitalo se na radio postajama, gradskim trgovima, pedijarijskim ordinacijama i dječjim odjelima hrvatskih bolnica u Bjelovaru, Sisku, Splitu, Rijeci, Karlovcu, Osijeku, Vinkovcima i mnogim drugim gradovima. U aktivnostima oko 120 narodnih i školskih knjižnica sudjelovalo je preko 10 000 djece i roditelja. Otvorene su „Zbirčice”, „Male libroteke” – pokretne knjižnice iz koje se kući posuđuju slikovnice u dječjim vrtićima u Zadru, Rijeci, Velikoj Gorici. Otvorene su knjižnice u pedijatrijskim ambulantama i Domovima zdravlja u Sisku, Prelogu, Bjelovaru, Koprivnici, Ozlju.

Na nagradni foto-natječaj kampanje na temu čitanja s djecom dospjelo je preko 320 fotografija i video isječaka djece koja čitaju s roditeljima, bakama, djedovima, braćom. Prikupljeno je oko 3 000 slikovnica u akciji „Čitam, dam, sretan sam” za dječje odjele bolnica, pedijatrijske ordinacije, dječje vrtiće, domove za djecu... Knjige su išle iz ruke u ruku po cijeloj Hrvatskoj, darivanje slikovnica postalo je hit. U suradnji s poznatim UNICEF-ovim fotografom Giacomom Pirozzijem fotografirana je obitelj koja čita djeci za jumbo plakate s ciljem da informacije o dobrobitima čitanja naglas djeci dobije što više roditelja i drugih odraslih članova obitelji. Kampanja je osvanula na tisuću plakatnih mjesta diljem Hrvatske, podržali su je i brojni mediji koji su objavili dvjestotinjak priloga o kampanji. Knjižničari su u većini gradova zabilježili porast upisa najmlađe djece u knjižnice. Primjerice u Koprivnici je 2013. upisano 33 posto djece više u odnosu na 2012., dok su se posjeti roditelja s djecom udvostručili. Sličan trend bilježe i knjižnice u Zadru, Rijeci, Karlovcu, Splitu i Vinkovcima.

U kampanju su se aktivno uključili nakladnici posebnim akcijama i snižavanjem cijena slikovnica. Algoritam, u čijim se knjižarama moglo donirati 5 kn za kampanju, postao je „ponosni prijatelj kampanje”. Mozaik knjiga tiskala je „Metar Čitaj mi!” koji prikazuje kako se s djetetovim odrastanjem i sazrijevanjem mijenjaju i slikovnice koje bi mu trebalo čitati, a Profil se uključio tiskanjem straničnika. Povodom Međunarodnoga dana pismenosti (8. rujna 2013.), u organizaciji Hrvatskoga čitateljskog društva, organiziran je okrugli stol Čitanje naglas koji je okupio stručnjake iz područja čitanja i poticanja čitanja djeci od najranije dobi, kako bi se društvo u cjelini još jedanput upozorilo na važnost čitanja naglas.

Prvi rođendan nacionalne kampanje za poticanje čitanja naglas djeci od najranije dobi, „Čitaj mi!“, obilježen je povodom Međunarodnog dan dječje knjige u travnju 2014. u Dječjem vrtiću Cvrčak igrokazom kojim su organizatori kampanje, glumci i djeca na zabavan način predstavili sjajne rezultate kampanje koja je ujedinila cijelu zemlju u cilju da čitanje postane svakodnevna navika svih roditelja i djece. Milanka Opačić, potpredsjednica Vlade i ministrica socijalne politike i mladih, tom je prilikom pročitala djeci slikovnicu Zlatokosa i tri medvjedića i poslala poruku da slikovnica treba biti na prvom mjestu u izboru igračaka od najranije dobi i da roditelji svojim primjerom mogu promijeniti život svoje djece, stvarajući kod njih naviku čitanja koje utječe na njihov cjelokupni razvoj.

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-