-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 77, travanj 2018. :: Projekti školskih knjižnica


Pričljive čajanke u školskoj knjižnici Gospodarske škole Varaždin

Pričljive čajanke su projekt koji se na Gospodarskoj školi Varaždin u skladu sa planom i programom rada školskog knjižničara provodi duži niz godina. Zapravo je riječ o književnim susretima s piscima iz lokalne zajednice. Uz čaj, kolačiće, ali i glazbene, interpretativne, glumačke i druge kreativne sposobnosti učenika u razgovoru s piscima i promociju njihovih djela nastoji se skrenuti pozornost na kulturu čitanja i stjecanje navike redovitog dolaska u školsku knjižnicu. Književni susreti nisu rezultat suradnje s promotorima i nakladničkim kućama nego ponajprije izravne komunikacije knjižničara i učenika s autorima. Tražimo ih preko interneta, facebooka ili Varaždinskog književnog društva, a katkad se i sami jave kako bi predstavili svoju knjigu. Svi književni susreti su besplatni.

Jedno od osnovnih područja rada školske knjižnice (kulturnog središta škole) je kulturna i javna djelatnost – upravo njome najviše utječemo na razvoj osobnog i kulturnog identiteta mladih; potičemo njihovu maštu, kreativnost i znatiželju, proširujemo znanje, razvijamo interes za novo i nepoznato. Rad s učenicima u strukovnoj školi predstavlja izazov utoliko što ih nije lako motivirati za kulturna događanja u knjižnici, ali nakon što se motivacija jednom potakne, sve drugo ne predstavlja poteškoću nego međusobnu potporu i suradnju. U sad već tradicionalnim književnim susretima upoznaju pisce iz lokalne zajednice, obično nakon što autor objavi novi naslov, a i sâm žanr vrlo je važan. Pomno planirajući svako gostovanje, učenike se potiče na čitanje, a neke pojedince i na samostalno pisanje. U susretima s autorima različitih žanrova doznaju ponešto i o tome kako pisati i predstavlja li knjiga u tiskanom obliku još uvijek veći užitak za čitanje nego ona u elektroničkom. Da bismo stvorili slobodne, samostalne, kreativne i znatiželjne čitatelje, učenike valja maksimalno uključiti u organizaciju i provedbu književnih susreta.

Na početku školske godine stručni suradnik knjižničar u svojem kurikulu kulturne i javne djelatnosti u dogovoru s ravnateljem planira književni susret i autora kojeg će pozvati u školsku knjižnicu. Knjižničar (već prema vremeniku) o susretu obavještava lokalne medije, a učenici pripremaju pozivnicu za profesore, djelatnike i učenike (na oglasnu ploču, internetsku stranicu škole i facebook stranicu knjižnice). Na pozivnici pišu vrijeme, datum i mjesto književnog susreta, osnovni podaci o gostu autoru i knjizi o kojoj će se razgovarati; imena voditelja te učenika moderatora (zaduženih za ugodniji ambijent, interpretaciju ulomaka, glazbene točke). Na pozivnici (osmišljenoj zanimljivo i primamljivo) je i fotografija korica te neki zgodni citat iz knjige. Posebno je naznačeno kojem žanru djelo pripada. Nakon toga slijedi pano (koji je i pozivnica i podsjetnik na književni susret) o gostu autoru na ulazu u školsku knjižnicu – učenici izdvajaju glavne crtice iz njegove biografije, ulomke iz knjige, kritike i recenzije. Zatim slijedi dogovor o razgovoru s piscem. Zainteresirani učenici (uglavnom djevojke) moraju pročitati knjigu i pripremiti dinamična i zanimljiva pitanja. Namjera je razotkriti autora, iz njegovih odgovora doznati sve o njegovu pisanju; kako je knjiga nastala, koji su mu uzori, razmišljanja, poruke mladima i motivacija da i drugi pročitaju to djelo. Budući da gostovanje obično traje jedan školski sat, desetak pitanja je dovoljno. Zatim slijede pitanja iz autorova osobnog života: Jeste li praznovjerni? Što ste u horoskopu? Volite li kuhati? Najdraži film? Vaš životni moto? Dio učenika priprema se za interpretaciju ulomaka iz autorova djela. Tu je važna suradnja s nastavnikom hrvatskoga jezika. Gostovanje može ali i ne mora biti popraćeno izložbom u knjižnici ili radionicom. Naši učenici polaznici Glazbene škole na takvim susretima vrlo rado sviraju i pjevaju, što uvelike pridonosi ugodnijem ozračju. Dio učenika zadužen je za prezentaciju prema crticama iz autorova života te ostalima detaljnije predstavi žanr knjige. Valja pripremiti knjižnicu za susret – složiti stolce, cvijeće, servirati čaj i kekse. Knjižničar autoru na početku zaželi dobrodošlicu, a sve ostalo vode učenici. Nakon uvodne riječi, slijedi kratka prezentacija o autoru i knjizi, zatim razgovor s gostom uz glazbene stanke i na kraju zahvala (cvijeće ili kakva druga sitnica). Pitanja autoru vrlo su različita – najčešće o osobnom životu; kako je danas biti pisac u maloj sredini i isplati li se uopće pisati. Zadaća jednog ili dva učenika je raditi bilješke i napisati novinski članak za školsku internetsku stranicu, facebook stranicu knjižnice i lokalni tiskani medij. Gotovo svi napišu i dojmove, što je i evaluacija i motivacija za idući susret. Autor knjižnici uvijek pokloni nekoliko primjeraka, a škola ih nekoliko (u znak zahvale) kupi. Na samom kraju slijedi čavrljanje te fotografiranje s autorom. Svi dosad zadovoljni su ovakvim načinom predstavljanja knjiga –  smatraju da su mladi važan dio njihove čitalačke publike pa se i zbog toga rado odazivaju. S obzirom na to da se radi o lokalnim piscima, takva promocija je dobrodošla. Može se zaključiti da su takva gostovanja korisna i nakon što susret završi – knjižnica je često puna radoznalih učenika koji sve više slobodnog vremena tamo provode, čitaju i redovito traže djela s književnih susreta. Takva pozitivna povratna informacija najbolji je pokazatelj kako se pridonosi kulturi čitanja.

Pričljive čajanke s Ivom i Matildom među najuspješnijim

Iva Tkalec: 100% društveni uzgoj (kratke priče)

U druženju s književnicom i blogericom Ivom Tkalec učenici su doznali kako je počela pisati, čime se u životu bavi, što ju inspirira za pisanje. Susret su pripremili hotelijersko-turistički tehničari drugog razreda. Kratke priče teško je pisati, a prvu je napisala 17. ožujka 2011. (objavljena nakon samo tri dana). Pripreme za pisanje ne postoje, za jednu priču treba otprilike 2 do 4 sata, i stalno vodi bilješke. Emocije se, kaže autorica (ovisno o njihovu tipu) mogu i ne mogu kupiti. Dodaje da je društvo previše materijalističko i nažalost to je jedino važno. Radimo da što više zaradimo i kupimo predmete koje za mjesec dana zaboravimo. Sami smo sebi postali previše bitni. Upravo dovršava roman, no trebalo joj je više vremena jer je ova zbirka priča još uvijek aktualna. Predstavila se i na ovogodišnjem Međunarodnom sajmu knjiga u Frankfurtu. Pred kraj susreta učenicima je poručila da čitaju i pišu i da uvijek vjeruju u sebe, a odgovorila je i na njihova mnogobrojna pitanja.

Svakako pročitajte:       

Tkalec, Iva. 2014. 100% društveni uzgoj. Algoritam. Zagreb

Književni susret s Ivom Tkalec (100% društveni uzgoj)

Priprema ambijenta za susret s književnicom Ivom Tkalec

Matilda Mance: Smrtonosna zamka, Nijemi svjedok, Djevojka s brucošijade i Ubojstvo na sjajnom balu (kriminalistički romani)

Ovaj su književni susret vodili ekonomisti trećeg razreda. Doznali smo više o tome zašto se spisateljica bavi baš kriminalističkim žanrom, koji su joj književni uzori, što misli kako je taj žanr prihvaćen u nas i koliko se čita. U njima puno piše o drogama, alkoholu i ostalim porocima upravo zato što želi upozoriti mlade na smrtonosnu zamku u koju bez razmišljanja upadaju. Odala nam je i tajne gdje, kako i u koje doba najradije piše. Razgovarali smo i o tome što misli koliko je Varaždin grad kulture i koliko se ulaže u kulturu, je li teško biti spisateljica u malom gradu. Doznali smo i pokoju pojedinost iz Matildina privatnog života – naša je gošća Vaga u horoskopu, smatra da je optimistična, uporna i poštena, obožava brzu vožnju i životinje, a skuplja i male džepne kalendare. Trenutačno piše novi roman (nadamo se što skorijoj objavi) i ponovnom gostovanju. Komentar gospođe Mance o susretu u školskoj knjižnici: „Danas sam provela ugodna dva sata u druženju s profesoricama i srednjoškolcima Gospodarske škole u Varaždinu. Bila sam ugodno iznenađena posjetom, tražio se stolac više, razgovor sa mnom vodila je znalački i vrlo profesionalno Lana (učenica 3. razreda), a ulomke iz romana također su čitale djevojke trećih razreda. U glazbenom dijelu dvije lijepe numere na flauti odsvirala je maturantica Valentina. Bilo je i pitanja iz publike, a nakon službenog dijela nastavili smo međusobno čavrljati. Poklonila sam im knjige, a dobila divan buket ruža. Želim im svima sreću i puno zadovoljstva u školi, i neka od svojih dragih profesorica i knjiga koje će im predložiti da pročitaju nauče da je život kao poklonjene ruže – posut trnjem, ali i ljepotom, ljubavlju, prijateljstvom i radostima u susretima s novim ljudima. I neka im ne bude teško odvojiti malo vremena za učenje i čitanje, jer dobitak je golem. Da, lektira nije uvijek zanimljiva, ali iz svake se knjige ponešto nauči. A što više znaš, više vrijediš. I na kraju, (na)pustimo one reality zvijezde što pred kamerama traže svojih pet minuta slave. Do pravih zvijezda teže je stići, ali sjajiš ljepše.“

Svakako pročitajte:

Mance, Matilda. 2008. Nijemi svjedok : kriminalistički roman. Modernist. Varaždin

Mance, Matilda. 2013. Ubojstvo na Sjajnom balu : kriminalistički roman. Tiva Tiskara. Varaždin

Mance, Matilda. 2006. Smrtonosna zamka : kriminalistički roman. Varaždinske vijesti. Varaždin

Susret s književnicom Matildom Mance i promocija njezinih kriminalističkih romana

Pričljive čajanke primjer su književnih susreta koji se u knjižnici mogu organizirati bez promotora i nakladničkih kuća. Takav način poticanja čitanja i dolaska u (školsku) knjižnicu multidisciplinaran je, zahtijeva veći angažman knjižničara i učenika (motivirani, radoznalo sudjeluju u organizaciji, kreativni, dosjetljivi), uvijek je opravdan, nikad ne zastarijeva i trebao bi pronaći mjesto u svakoj školskoj knjižnici. Pozornost se posvećuje i žanrovima, a samim time što je riječ o lokalnim autorima mladi im se mogu bolje približiti i uvidjeti da pisanje ne mora biti samo hobi nego i profesionalno zanimanje. Suradnja s profesorima hrvatskog jezika dobrodošla je pomoć u pripremi učenika za interpretaciju odabranih ulomaka. Sreća je i čast što u našoj školi neki kolege pišu i izdaju knjige – nije bilo dvojbi hoćemo li ih ugostiti, a oni su se rado odazvali pozivu i o njima smo već pisali. Ove godine veselimo se susretu s poznatim piscem Kristianom Novakom koji će nam približiti dvije uspješnice (prema mišljenju i čitatelja i kritičara) – romane Črna mati zemla i Ciganin, ali najljepši.

Barbara Dukarić

Gospodarska škola Varaždin

barbaradukaric@net.hr

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-