-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 63, lipanj 2014. :: Tema broja: školske knjižnice (knjižnična raznovrsnost u homogenosti)


Čitanjem do zvijezda, natjecanje u znanju i kreativnosti u srednjim školama: pilot projekt HMŠK-a

Ivana Štimec-Sajko

Knjižnica Graditeljske, prirodoslovne i rudarske škole, Varaždin

knjiznica.rudak@gmail.com

 

Mediji nas obasipaju crnim prognozama o nestanku knjige i odumiranju klasičnih knjižnica. Sve slabiji učenički interes za knjigu školskim knjižničarima je pak pravi izazov pa smišljamo načine kako ih motivirati, vratiti im naviku čitanja, raspravljanja, kritičkog razmišljanja...

I kad sami srednjoškolci požele svoje rekreativno čitanje provjeriti kvizom znanja, tu priliku, kao knjižničari, ne smijemo propustiti! Sadržaji kulturne i javne djelatnosti sastavni su dio godišnjeg plana i programa rada školske knjižnice i knjižničara, kao i odgojno-obrazovnog rada škole u cjelini. Jedan od ciljeva školskih knjižničara je odgoj učenika i razvijanje kulturnih potreba i navika. Na taj način potičemo učenike na čitanje s razumijevanjem, istraživanje, otkrivanje i kreativno stvaranje, jer je takvo učenje najučinkovitije.

Dobru podlogu imali smo u već prokušanom osnovnoškolskom Čitanju do zvijezda. No, srednjoškolcima treba drugačiji pristup, zaključila je I. Vladilo i poduzela potrebne predradnje. Osmišljenu koncepciju temeljenu na dobroj praksi osnovnoškolskog provedbenog tima voditelja D. Ružića, zainteresirani članovi Hrvatske mreže školskih knjižničara prilagodili su srednjoškolskom uzrastu i njihovim interesima. Dvije Ivane (Vladilo i Štimec-Sajko) preuzele su odgovornost za provođenje ovog pilot-projekta u šk. god. 2013/2014, uz neprocjenjiv doprinos "iz sjene", kolegice Jasminke Horvatić-Bedenik koja je sastavljala pitanja za sve tri razine natjecanja.

Ono što smo znali od samog početka bilo je: želimo implementaciju suvremene informacijsko-komunikacijske tehnologije koju srednjoškolci vole koristiti, želimo knjige koje sami predlože i dajmo im kreativni zamah.

Sačinjene su detaljne Upute za provedbu natjecanja, razaslani informativni materijali svim voditeljima ŽSV-a s molbom prosljeđivanja članovima, omogućena je on-line prijava škola za natjecanje. Dvadeset šest prijava (naknadno su 3 škole odustale) pristiglo je iz 11 županija (Krapinsko-zagorske, 1 škola; Sisačko-moslavačke, 2 škole; Varaždinske, 5 škola; Koprivničko- križevačke, 2 škole; Bjelovarsko-bilogorske, 2 škole; Primorsko-goranske, 1 škola; Virovitičko-podravske, 1 škola; Požeško-slavonske, 1 škola; Zadarske, 1 škola; Istarske, 2 škole i Međimurske, 5 škola) procijenili smo zadovoljavajućim interesom.

Samo natjecanje provodi se u 2 dijela:

a) kviz znanja – online (na slici)

b) prezentacija multimedijskog uratka

Žanr i pisac odabrani su temeljem ankete provedene u srednjim školama Varaždinske županije na uzorku od 100 učenika po školi. Njihov je odabir bio kriminalistički roman, a autor Agatha Christie.

Odlučili smo tako baviti se njezinim romanima (Ubojstvo u Orijent Expressu, Deset malih crnaca i Iskričavi cijanid) a pridodali i Djevojku s brucošijade Matilde Mance, hrvatske spisateljice kriminalističkih romana za mlade. Tema multimedijskog uratka, čiji je zadatak potaknuti vršnjake na čitanje romana, bila je kriminalistički roman Agathe Christie: Ubojstvo u Orijent Exspressu.

Projekt se provodi prema unaprijed isplaniranim i vremenski određenim fazama tj. okvirnom Vremeniku natjecanja, vodeći računa da vremenski period bude dovoljan učenicima za temeljitu pripremu, a predviđene su školska, županijska i državna razina. Školsko natjecanje je pojedinačno, a 3 natjecatelja s najboljim postignutim rezultatima čine dalje ekipu/tim za županijsku razinu s koje, pak, po dvije najbolje ekipe iz županije ulaze u državno natjecanje.

Prvom školskom online natjecanju 18. prosinca 2013. pristupilo je ukupno 143 učenika. Uz njih bilo je 23 mentora – školskih knjižničara i po 2 člana povjerenstva različitih struka. Na županijskom natjecanju 27. veljače 2014. sudjelovalo je 18 ekipa (ostale kvalificirane za državno odlučile su pauzirati) tj. 54 učenika, mentori i povjerenstva povećana na 3 člana.

U srednjoškolskom natjecanju na državnoj razini 29. travnja 2014. sudjelovalo je 16 ekipa u kategoriji kviza znanja i 7 u kategoriji multimedijskog uratka. Prvo je mjesto osvojila Ekonomska i trgovačka škola Čakovec, mentorice Lee Resman-Borković, drugo mjesto osvojila je ekipa Prve gimnazije, Varaždin, mentorice Marinele Marčetić, a treća je bila ekipa Srednje škole Mate Blažine, Labin, mentorice Majde Milevoj Klapčić.

U kategoriji multimedijskog uratka prvo mjesto osvojila je Lana Pleško iz Srednje strukovne škole Varaždin, mentorice Ane Ravić, drugo mjesto dijelili su Lucija Sokač iz Strojarske i prometne škole Varaždin, mentorice Ksenije Perhaj i ekipa Prve gimnazije Varaždin, Matija Lukman, Antonio Čanadi i Matija Benić, mentora Vladimira Mikca, a treće mjesto pripalo je Emi Mataija iz Industrijsko-obrtničke škole Slatina, mentorice Svjetlane Dupan. Ispitno povjerenstvo za multimedijski uradak činili su Bojan Banić, Ivica Nikić i Nives Papandopulo.

Tijekom natjecanja povećava se broj pitanja (50, 60, 75) ali i razine poznavanja materije. Dok se na školskoj ispituju faktografski podaci, županijska pretpostavlja i temeljito poznavanje autora, a državna uključuje i teorijsko poznavanje žanra te pitanja iz opće kulture vezana uz djela.

Kviz znanja online, bio nam je izazov i svakako ga je trebalo isprobati. I dok je Ivana Štimec-Sajko kao suvoditeljica projekta za srednje škole brinula o komunikaciji s mentorima, prijavama, podsjećala na rokove i bavila se organizacijom, onako kako su vrijedni mentori upućivali svoje čitače, pretresali pročitano, propitivali, pretraživali, raspravljali... Ivana Vladilo je kao online moderator projekta za srednje škole pretraživala, isprobavala, čitala upute, propitivala tuđa iskustva ne bih li našla najbolju, naravno besplatnu, aplikaciju prema kriterijima koje si je zadala. A ispuniti aplikaciju ne bi bilo lako da se tog prevažnog posla sastavljanja pitanja nije prihvatila, vrlo ozbiljno i odgovorno, kolegica Jasminka Horvatić-Bedenik. Na školskom natjecanju koristio se Googleov alat za sastavljanje anketa čija je jedina mana što ne može ispravljati sam prema ranije upisanim točnim odgovorima. Na županijskom prešlo se na Testmoz, čiji je pak nedostatak ograničenje na 50 pitanja pa smo pisali kviz u 2 dijela.

Multimedijski uradci kao zamjena papirnatog plakata oduševili su nas raznolikošću korištenih aplikacija, pokazali su kako učenici suvereno vladaju tehnikama izrade multimedijalnih sadržaja, znaju svoju kreativnost iskazati različitim tehnikama i njihovim kombiniranjem.

Istina, za natjecanje je pristiglo samo 7 radova, ali svaki u drugom formatu, svaki poseban i jedinstven.

Čitanjem do zvijezda, natjecanje u znanju i kreativnosti za srednjoškolce, ima svoje specifičnosti iako je projekt nastao na temeljima dobre prakse višegodišnjeg lokalnog provođenja projekta u osnovnim školama. Što je novo? Širenje i otvaranje novih, srednjoškolcima primjerenijih komunikacijskih kanala. Sav strah i nepovjerenje, provedbom ovog prvog online natjecanja, vjerujemo, odagnali smo.

Iako će netko reći da je važno druženje na natjecanjima, a da ovakav oblik to uskraćuje, nismo skloni takvom razmišljanju. Mnoge su prednosti online natjecanja, svojom ekonomičnošću, minimalnim odsustvom natjecatelja s nastave, a članova povjerenstva s radnog mjesta, bez materijalnih troškova za putovanja i smještaj, omogućuje sudjelovanje škola iz najudaljenijih krajeva. Virtualno druženje danas je i tako uobičajeno. Korištenje tehnološke potpore u edukaciji već odavno nije novina, a omogućuje nam i otvaranje javnosti.

Završno druženje svih sudionika koji su bili u mogućnosti sami financirati dolazak bilo je organizirano u Čakovcu 9. svibnja 2014. (na slici) za vrijeme državnog natjecanje za osnovne škole, a srednjoškolskim ekipama, mentorima i članovima povjerenstva upriličen je prigodan program, razgled grad i podjela pohvala, diploma te nagrada najboljima. Sponzori za nagrade bili su izdavačke kuće Alfa i Katarina Zrinski.

Vjerujemo da smo ovim pilot-projektom prikupili dragocjena iskustva, uočili propuste, dobili vrijedne sugestije te da u sljedeću sezonu možemo krenuti s jednim novim ČDZ+ projektom koji bi se, zbog svojih specifičnosti, uz dužno poštovanje začetnicima osnovnoškolskog ČDZ-a ipak trebao vrednovati i organizirati kao novi i nezavisan projekt HMŠK-a.
Sve detalje o ovom projektu možete pronaći i na službenoj e-stranici HMŠK-a: https://sites.google.com/a/knjiznicari.hr/.

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-