Digitalne kompetencije i treća životna dob analiza programa informatičkog i informacijskog opismenjavanja korisnika treće životne dobi Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek

Main Article Content

Srđan Lukačević Dino Radmilović Kornelija Petr Balog

Sažetak

Cilj. Cilj je ovoga rada pojasniti pojmove informacijske i informatičke pismenosti te važnost njihove primjene u svakodnevnom životu osoba treće životne dobi s ciljem smanjivanja njihove socijalne isključenosti. Rad prikazuje i rezultate istraživanja provedenog u sklopu projekta „Ukorak s vremenom – osnove rada na računalu“, kao i ulogu Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek (GISKO) u osmišljavanju i provedbi programa navedenog projekta s ciljem postizanja informacijske uključenosti osoba treće životne dobi.


Metodologija. Rad donosi rezultate online anketnog istraživanja provedenog među polaznicima radionica na temu osnova rada na računalu namijenjenih osobama treće životne dobi. Istraživanje je provedeno na uzorku od 227 polaznika tečaja u razdoblju od travnja 2016. do lipnja 2018.


Rezultati. Rezultati istraživanja pokazali su velik napredak i samouvjerenost ispitanika kad su u pitanju njihova informatička i informacijska znanja. Prije tečaja 41,40 % polaznika svoje je znanje ocijenilo ocjenom nedovoljan (1), dok je nakon tečaja ocjenom 1 svoje znanje ocijenilo samo 0,40 % ispitanika. Također, korisnici su prije tečaja koristili internet za puno manje aktivnosti nego nakon tečaja. Čak 99,60 % polaznika tečaja ili namjerava preporučiti ga nekom od svojih prijatelja ili je to već učinilo, što svjedoči o percipiranoj korisnosti stečenih novih znanja i vještina.


Vrijednost. Ovo je prvi takav tečaj na području grada Osijeka i rezultati govore o potrebi osmišljavanja više projekata koji će uključivati osobe treće životne dobi i uporabu ICT-tehnologije.

Ključne riječi

cjeloživotno obrazovanje, Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek, informacijska pismenost, informatička pismenost, treća životna dob

Article Details

Citiranje
Lukačević, S.; D. Radmilović; K. Petr Balog. Digitalne kompetencije i treća životna dob. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 61, 2(2018) , 123-153. doi:10.30754/vbh.61.2.667
Rubrika
Članci

Reference

Alexander, C.J.; L. A. Pal. Digitalna demokracija. Osijek; Zagreb; Split : Panliber, 2001.

Bečić, E.; N Ciglenečki; J. Ćavar; I. Čulo; A. Klapan; A. Tomić; M. Matijević; D. Miščin; V. Rajić; T. Šarić; M. Škegro-Vdović; S. Vrcelj; O. Žiljak; T. Žiljak. Međunarodne organizacije o obrazovanju odraslih, Dio 1 : Vijeće Europe i Europska unija, pojmovnik politika obrazovanja odraslih, dokumenti. Zagreb: Agencija za obrazovanje odraslih, 2009. Str. 84-85.

Dimock, M. Defining generations: where Millenials end and post-Millenials begin. // Pew Research Center. 2018. [citirano: 2018-08-15]. Dostupno na: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/03/01/defining-generations-where-millennials-end-and-post-millennials-begin/

The economics of retirement: the power of pensioner spending. // The Guardian. 22. Jun. 2015. [citirano:2018-08-15]. Dostupno na: https://www.theguardian.com/money/2015/jun/22/economics-of-retirement-power-pensioner-spending.

European Parliament and of the Council. Recommendation of the European Parlament and of the Council on key competences for lifelong learning. 2006. [citirano: 2018-08-20]. Dostupno na: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006H0962.

Eurostat. Persons who cannot afford internet connection for personal use at home by age, sex and income group. 2017. [citirano:2018-08-14]. Dostupno na: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do.

Fox, S. Wired seniors: a breed apart. // Pew Research Center. 2001. [citirano: 2018-08-17]. Dostupno na: http://www.pewinternet.org/2001/09/09/main-report-20/.

GISKO. Izvješća. Izvješće o radu GISKO u 2017. godini. Dostupno na: http://www.gskos.unios.hr/index.php/sluzbeni-dokumenti/

GISKO. Povijest Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek.[citirano:2018-08-16]. Dostupno na: http://www.gskos.unios.hr/index.php/povijest-knjiznice-2/.

GISKO. Misija i djelatnost. [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: http://www.gskos.unios.hr/index.php/misija-i-vizija/.

A glossary of terms for community health care and services for older persons. // Ageing and Health Tehnical Report 5, (2004). [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: http://www.who.int/kobe_centre/ageing/ahp_vol5_glossary.pdf?ua=1.

Gradska knjižnica i čitaonica Ante Jagar, Novska. Informatička radionica za umirovljenike. [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: URL: https://www.knjiznica-novska.hr/index.php/informaticka-radionica-za-umirovljenike.

Gradska knjižnica i čitaonica Vinkovci. Informatičke radionice 55+. [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: http://knjiznice.nsk.hr/vinkovci/informaticke-radionice-55/.

Gradska knjižnica Marka Marulića u Splitu. [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: http://www.gkmm.hr/racunalna-radionica-za-umirovljenike-u-sredisnjoj-knjiznici-prijavite-se/.

Gradska knjižnica Slavka Kolara Čazma. Informatička radionica za umirovljenike. [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: https://www.gradska-knjiznica-cazma.hr/index.php/novosti/435-informatika-radionica-za-umirovljenike.

Gradska knjižnica Vukovar. Informatička tehnologija za umirovljenike – četvrtkom u ACVU. [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: https://gkvu.hr/informaticka-tehnologija-za-umirovljenike-cetvrtkom-u-acvu-2/ .

Gust, K. J. Teaching with Tiffany's: a "go-lightly" approach to information literacy instruction for adult and senior learners. // Reference Service Review 34, 4(2006), 557-569. Doi: https://doi.org/10.1108/00907320610716440.

Haeggans, R. C. The 60's are the new 20's: teaching older adults technology. // SRATE Journal 21, 2(2012), str. 2-4. [citirano:2018-08-14]. Dostupno na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ990630.pdf.

Hong, S. G.; S. Trimi; D. K. Wim. Smartphone use and Internet literacy of senior citizens. // Journal of Assistive Technologies 10, 1(2016), 27-38. Doi: https://doi.org/10.1108/JAT-03-2015-0006

Horvat, A.. Knjižnice u službi svoje zajednice. // Knjižnica : komunikacijsko i multikulturalno središte lokalne zajednice: zbornik radova / 8. savjetovanje za narodne knjižnice u Republici Hrvatskoj / priredila Jelica Leščić. Zagreb: Nacionalna i sveučilišna knjižnica, 2012. Str. 21-32.

Hrvatska narodna knjižnica i čitaonica Našice. Završen još jedan ciklus volonterske radionice – Informatička radionica 50+. 2018. [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: http://stav.clip-nasice.hr/vijesti/zavrsen-jos-jedan-ciklus-volonterske-radionice-informaticka-radionica-50.

The Internet and older people in the UK – key statistics. 2016. [citirano: 2018-08-14]. Dostupno na: https://www.ageuk.org.uk/globalassets/age-uk/documents/reports-and-publications/reports-and-briefings/active-communities/rb_july16_older_people_and_internet_use_stats.pdf.

Juznic, P.; M. Blazic; T. Mercun; B. Plestenjak; D. Majcenovic. Who says that old dogs cannot learn new tricks?: a survey of internet/web usage among seniors. // New Library World 107, 1226/1227(2006), 332-345.

Knjižnice grada Zagreba. 65 plus. [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: http://www.kgz.hr/hr/65-plus-1296/1296.

Marketing for the older consumer. // Sheridan: Centre for Elder Research. 2013. [citirano: 2018-08-15]. Dostupno na: https://serclab.wordpress.com/2013/02/20/marketing-for-the-mature-consumer/.

Meyer, A. Technology classes for senior citizens: creating an environment where senior citizens can develop technology skills to actively participate in a strong society. // IFLA WLIC 2015, Cape Town. [citirano: 2018-08-14]. Dostupno na: http://library.ifla.org/1176/1/118-meyer-en.pdf.

Mirovina, [citirano:2018-08-16]. Dostupno na: http://www.mirovinsko.hr/default.aspx?id=68.

Mlađen, V. Svi se služe internetom, pa zašto ne bismo i mi. // Zadarski list. 22. 4. 2010.[citirano:2018-08-16]. Dostupno na: https://www.zadarskilist.hr/clanci/22042010/svi-se-sluze-internetom-pa-zasto-ne-bismo-i-mi.

Osnove kurikularnog pristupa izradbi dokumenta i planiranja novog kompetencijskog modela osnovnoga obrazovanja odraslih. // Smjernice za unapređenje osnovnog obrazovanja odraslih u Republici Hrvatskoj. Zagreb: Ministarstvo znanosti i obrazovanja, 2017.

Pismenost. // Hrvatska online enciklopedija. [citirano:2018-08-20] Dostupno na: http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=48456.

Population ageing in Europe: facts, implications and policies: outcomes of EU-funded research. European Comission : Bruxelles, 2014. Str. 8. [citirano: 2018-08-17]. Dostupno na: https://ec.europa.eu/research/social-sciences/pdf/policy_reviews/kina26426enc.pdf.

Reisenwitz, R.I.; D. B. Kuhlmeier; J. K. Eastman. The elderly's internet usage: an updated look. // Journal of Consumer Marketing 24, 7(2007), 406-418.

The state of the user experience: 2016 edition. Limelight Networks, 2016. [citirano:2018-08-15]. Dostupno na: http://img03.en25.com/Web/LLNW/%7B70a00140-3e71-4850-9ab4-69ee4672df9c%7D_StateoftheUserExperience.pdf.

Strong, M. L.; L. Guillot; J. Badeau. Seniror CHAT: a model for health literacy instruction. // New Library World 113, 5-6(2012), 249-261. [citirano:2018-07-30]. Dostupno na: https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/03074801211226337.

Statistički ljetopis Republike Hrvatske 2017. Zagreb: Hrvatski zavod za statistiku, 2017.

Tak, S. H. ; S. H. Hong. Use of the internet for health information by older adults with arthritis. // Orthopaedic Nursing 24, 2(2005), 134-138.

Trocchia, P. J.; S. Janda. A phenomenological investigation of Internet usage among older individuals. // Journal of Consumer Marketing 17, 7(2000), 605-616.

United Nations. World population prospects 2017. [citirano 2018-08-14]. Dostupno na: https://esa.un.org/unpd/wpp/DataQuery/.

Wagner, N.; K. Hassanein, M. Head. Computer use by older-adults: a multi-disciplinary review. // Computers in Human Behavior 26(2010), 870-882.

World population ageing 2015. New York: United Nations, 2015. Str. 9. [citirano:2018-08-17]. Dostupno na: http://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/ageing/WPA2015_Report.pdf.