Od tehnološkog determinizma do tehnološkog solucionizma Prilog razumijevanju uticaja nove medijske stvarnosti na obrazovanje

Main Article Content

Vuk B Vučetić

Sažetak

Cilj: Cilj je ovog rada upoznati čitalačku publiku sa konceptom tehnološkog solu- cionizma i ukazati na izazove koje sa sobom nosi ta tehno-deterministička ideologija, pogotovo u sferi obrazovanja. Suština te ideologije ogleda se u pretpostavci da pametne tehnologije uz pomoć algoritama i velikih podataka mogu riješiti sve društvene probleme. Osim toga autorova je namjera doprinijeti razumijevanju uticaja informaciono-komunikacione tehnologije i nove medijske stvarnosti na obrazovanje.


Metodologija: Metodološki pristup temi ogleda se u istraživanju literature vezane za tehnološki determinizam, tehnološki solucionizam i društvo znanja i njihovoj analizi za potrebe kreiranja ovog rada.


Rezultati: Rezultati ukazuju na to da solucionisti doživljavaju društvenu stvarnost kao neuređenu i haotičnu zbog čega ju je potrebno ustrojiti prema inženjerskoj logici. Solucionisti nastoje uvjeriti svijet da se društveni problemi mogu efikasno rješavati uz pomoć pametnih aplikacija, a ne sistemski. Osim toga, tehno-solucionistička ideologija zahvatila je sve društvene sfere, pa i obrazovanje. Prepoznato kao tromo, staromodno  i neefikasno, obrazovanje predstavlja pogodno tlo za solucionističke intervencije. Ipak nekritička upotreba tehnologija u obrazovanju u vidu „smartifikacije“, odnosno digitalizacije učionica za koju se smatra da će po automatizmu unaprijediti i reformirati obrazovanje, zapravo stvara više problema. U tom smislu potrebno je razvijati kritičku svijest o ulozi i značaju tehnologija, odnosno otvarati prostor za integraciju medijske i informacione pismenosti u savremeni obrazovni sistem, što predstavlja jedan od osnovnih preduslova za stvaranje kvalitetnijeg obrazovanja u digitalnom okruženju.


Vrijednost: Rad predstavlja prilog dosadašnjim istraživanjima iz ove oblasti. S obzirom na njegovu prirodu može da posluži eventualno kao polazna osnova za buduća istraživanja.

Ključne riječi

društvo znanja, tehnološki determinizam, tehnološki solucionizam, tehnološki šovinizam

Article Details

Citiranje
Vučetić, V. Od tehnološkog determinizma do tehnološkog solucionizma. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske , 49-67. doi:10.30754/vbh.65.2.956
Rubrika
Članci

Reference

1. Ames, M. (2019). The charisma machine: the life, death, and legacy of one laptop per child. Cambridge: MIT Press.
2. Bogdanić, A. (2013). Nova medijska paradigma – od medijacije do medijatizacije društveno komuniciranja, Politeia, br. 5, 11-37.
3. Bogdanić, A. (2016). Razmatranje novinarskog diskursa i teorija medija: Uvod u teoriju novinarnosti, Banja Luka: Komunikološki koledž.
4. Broussard, M. (2018). Artificial Unintelligence: How Computers Misunderstand the World. The MIT Press.
5. Carr, N. (2011). Plitko-Što Internet čini našem mozgu, Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
6. Cuban L. (2004). The blackboard and the bottom line why schools can’t be businesses cuban.Cambridge, MA: Harvard University Press.
7. Curran, J.; Fenton N.; Freedman D. (2016). Misunderstanding the Internet, second edition, New York: Routledge.
8. Diamandis P.; Kotler,S. (2012). Abundance: The Future Is Better Than You Think, New york: The Free Press.
9. Facer, K.;Selwyn, N. (2021). Digital technology and the futures of education – towards ‘non-stupid’ optimism. [citirano: 2022–03–01]. Dostupno na: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377071
10. Griffin, E. (2012). A First Look at Communication Theory, 8th Edition, New York: McGraw-Hill.
11. Hibert, М. (2018). Digitalni odrast i postdigitalna dobra, Zagreb: Multimedijalni institut
12. Innis, H. (1986). Empire and communication,Toronto:Press Porcepic.
13. Jensen, J. L. (2020). Medieval internet The Medieval Internet: Power, Politics and Participation in the Digital Age, Bingley: Emerald Publishing Limited.
14. Kulić, M. (2019). Tehnološki identitet nacionalnih kultura i totalitarni svijet bolonjske koncepcije univeriziteta, U : M.Kulić (ur). Zbornik radova “Nacionalni identitet i bolonjska koncepcija univerziteta”, Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu, 11-34.
15. Kulić, M. (2021). Filozofija, znanje i društvo znanja, U: M.Kulić (ur.), Zbornik radova „Društvo znanja i proces transformacije filozofskih, društveno humanističkih nauka“, Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu, 43-63.
16. Laušević, S. (2021). Postobrazovna distopija i kritička obrazovna paradigma, U: M.Kulić (ur.), Zbornik radova Zbornik radova „Društvo znanja i proces transformacije filozofskih, društveno humanističkih nauka“, Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu, 93-109.
17. Liessmann, K. P. (2009). Teorija neobrazovanosti. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
18. MacKinnon, R. (2012). Consent of the Networked: The Worldwide Struggle for Internet Freedom. New York: Basic Books.
19. McChesney, R. (2013). Digital disconnect, how capitalism is turning the internet against democracy, New York, London: New Press.
20. McLaren, P.; Jandrić, P. (2020). Postdigital Dialogues on Critical Pedagogy, Liberation Theology and Information Technology, London: Bloomsbury Academic
21. McLuhan, M., (1970). Education in the Electronic Age, Interehange, Vol. 1, No. 4.
22. McLuhan, M. (2008). Razumijevanje medija, Zagreb: Golden marketing-Tehnička Knjiga.
23. Mekluan, M. (2012), Elektronski mediji i kraj kulture pismenosti, Beograd: Karpos.
24. Miljković, M.; Sitarica, A, (2016). Društvo znanja, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta Prizren - Leposavić, Knjiga 10, str 283-293
25. Morozov, E. (2011). The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom. New York, NY: PublicAffairs.
26. Morozov, E. (2013). To Save Everything, Click Here. The Folly of Technological Solutionism. New York: Public Affairs.
27. Morozov, E. (2014). The rise of data and the death of politics, Guardian, [citirano: 2022–02-11]. Dostupno na: https://www.theguardian.com/technology/2014/jul/20/rise-of-data-death-of-politics-evgeny-morozov-algorithmic-regulation
28. Morozov, E. (2020). The tech ‘solutions’ for coronavirus take the surveillance state to the next level, Guardian, [citirano: 2022–02-11]. Dostupno na: https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/apr/15/tech-coronavirus-surveilance-state-digital-disrupt
29. Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You, New york: Penguin,
30. Postman, N. (1993). Technopoly The Surrender of Culture to Technology, New York: Vintage books.
31. Postman, N. (2005). Amusing ourselves to death: public discourse in the age of show business, Lodon: Penguin books.
32. Radojković, M.;Miletić, M. (2006). Komuniciranje, mediji društvo, Beograd:Čigoja
33. Selwyn, N.;Nemorin, S.; Johnson, N. (2017). High-tech, hard work: An investigation of teachers’ work in the digital age. Learning, Media and Technology, 42(4), 390-405.
34. Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism, Cambridge ; Malden : Polity
35. Turkle, S. (2011). Alone Together, New York: Basic Books.
36. Teras M.; Suoranta J.; Teras H.; Curcher M. (2020). Post-Covid-19 Education and Education Technology ‘Solutionism’:a Seller’s Market, Postdigital Science and Education, volume 2, 863–878.
37. Thompson, I. (2011). Negroponte plans tablet airdrops to teach kids to read, [citirano: 2022–03-02]. Dostupno na: https://www.theregister.com/2011/11/02/negroponte_tablet_airdrops/
38. Vajdijanatan, S. (2018). Antidruštvene mreže, Beograd: Clio
39. Vajzović, E.; Hibert, M.; Turčilo, L.; Vučetić, V.; Silajdžić, L. (2021). Medijska i informacijska pismenost: dizajn učenja za digitalno doba. Sarajevo: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Sarajevu.
40. van Dijck, J.(2013). The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media, Oxford: Oxford University Press.
41. Weller, M. (2015). MOOCs and The Silicon Valley Narrative. Journal of Interactive Media in Education, 1: 5, 1-7.
42. Zuboff, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. New York: PublicAffairs.