Adolescenti i vrednovanje kredibiliteta u digitalnom okruženju iz aspekta informirane odluke

Main Article Content

Alica Kolarić
http://orcid.org/0000-0001-9704-7312

Sažetak

Cilj. Rad donosi pregled dosadašnjih spoznaja o načinu na koji adolescenti procjenjuju kredibilitet informacija i izvora informacija te ih sagledava iz aspekta donošenja informiranih odluka. Radom se želi ukazati na važnost razvijanja vještina adolescenata za učinkovito vrednovanje informacija s obzirom na ulogu informacija u procesu donošenju informiranih odluka.


Metodologija. Istraživanje je provedeno metodom analize sadržaja jedanaest oda- branih objavljenih znanstvenih članaka koji se bave načinom na koji adolescenti procjenjuju kredibilitet informacija i izvora informacija. Radovi su analizirani s obzirom na sljedeće kategorije: načini na koje adolescenti procjenjuju kredibilitet informacija i izvora informacija, pojave koje mogu umanjiti uspješnost vrednovanja kredibiliteta i uzrokovati korištenje informacija koje nisu kredibilne, utjecaj dobi na procjenu kredibiliteta i implikacije za obrazovne programe medijskog i informacijskog opismenjavanja


Rezultati. Adolescenti često nemaju dovoljno razvijene vještine za učinkovitu pro- cjenu kredibiliteta informacija i izvora informacija. Iako u nekim slučajevima vode računa o glavnim aspektima kredibiliteta i primjenjuju odgovarajuće postupke potvrde kredibiliteta informacija, u pregledanim istraživanjima utvrđene su pojave koje mogu voditi lošim procjenama kredibiliteta i loše utjecati na proces donošenja informirane odluke. Programi za medijsko i informacijsko opismenjavanje trebaju se usmjeriti na razumijevanje svrhe vrednovanja informacija i razumijevanje procesa mišljenja te na razvoj sposobnosti kritičkog mišljenja adolescenata. Potrebno je provoditi daljnja istraživanja vrednovanja kredibiliteta među adolescentima usmjerena na posebne skupine korisnika te specifične kontekste stjecanja, vrednovanja i korištenja informacija.


Ograničenja. Rezultati istraživanja ograničeni su na jedanaest radova pronađenih pretraživanjem baza WoS i Scopus i objavljenih 2001. – 2021.


Praktična primjena. Dobivena saznanja usmjeravaju programe informacijskog opismenjavanja prema razumijevanju svrhe i procesa vrednovanja informacija te razvoju kritičnog mišljenja. Predložena daljnja istraživanja mogu dati rezultate koji će pomoći u osmišljavanju programa za medijsko i informacijsko opismenjavanje adolescenata.


Vrijednost. Rad ukazuje na važnost učinkovitog vrednovanja informacija u procesu donošenja informiranih odluka. Donosi uvid u dosadašnje spoznaje, iznosi implikacije za poučavanje adolescenata informacijskoj pismenosti te nudi smjer za daljnja istraživanja.

Ključne riječi

adolescenti, informacijska pismenost, informirana odluka, kredibilitet, medijska pismenost

Article Details

Citiranje
Kolarić, A. Adolescenti i vrednovanje kredibiliteta u digitalnom okruženju iz aspekta informirane odluke. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske , 201-225. doi:10.30754/vbh.65.2.966
Rubrika
Članci

Reference

Literatura
1. Campitelli, G.; F. Gobet (2010). Herbert Simon's decision-making approach: investigation of cognitive processes in experts. Review of General Psychology 14, 4: 354-364. doi: https://doi.org/10.1037/a0021256
2. Case, D. O. (2008). Looking for information: a survey of research on information seeking, needs and behaviour. 2nd ed. Amsterdam; Boston: Elsevier/Academic Press.
3. Dong, Z. (2015). How to persuade adolescents to use nutrition labels: effects of health consciousness, argument quality, and source credibility. Asian Journal of Communication 25, 1: 84-101. doi: https://doi.org/10.1080/01292986.2014.989241
4. Hämäläinen, E. K.; C. Kiili; M. Marttunen; E. Räikkönen; R. González-Ibáñez; P. H. T. Leppänen (2020). Promoting sixth graders’ credibility evaluation of Web pages: An intervention study. Computers in Human Behavior 110, 106372. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106372
5. Hämäläinen, E. K.; C. Kiili; E. Räikkönen; M. Marttunen (2021). Students' abilities to evaluate the credibility of online texts: The role of internet-specific epistemic justifications. Journal of Computer Assisted Learning 37, 5: 1409-1422. https://doi.org/10.1111/jcal.12580
6. Herrero-Diz P.; S. Reyes-de-Cozar; J. Conde-Jimenez (2021). Spanish adolescents and fake news: level of awareness and credibility of information (Los adolescentes españoles frente a las fake news: nivel de conciencia y credibilidad de la información). Cultura Y Educacion 33, 1: 1-27. doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1859739
7. Jean, B. S.; M. Subramaniam; N. G. Taylor; R. Follman; C. Kodama; D. Casciotti (2015). The influence of positive hypothesis testing on youths' online health-related information seeking. New Library World 116, 3/4: 136-154. doi: https://doi.org/10.1108/NLW-07-2014-0084
8. Jean, B. S.; N. G. Taylor; C. Kodama; M. Subramaniam (2018). Assessing the health information source perceptions of tweens using card-sorting exercises. Journal of Information Science 44, 2: 148-164. doi: https://doi.org/10.1177/0165551516687728

9. Marteau, T. M.; E. M. Dormandy; S. Michie (2001). A measure of informed choice. Health expectations 4, 2: 99-108. doi: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1046/j.1369-6513.2001.00140.x

10. Metzger, M. J.; A. J. Flanagin; A. Markov; R. Grossman; M. Bulger (2015). Believing the unbelievable: Understanding young people's information literacy beliefs and practices in the United States. Journal of Children and Media. 9, 3: 325-348. Dostupno na: https://doi.org/10.1080/17482798.2015.1056817

11. Rasmussen-Pennington, D. M.; G. Richardson; C. Garinger; M. L. Contursi. „I could be on Facebook by now“: Insights from Canadian youth online mental health information resources. Canadian Journal of Information and Library Science 37, 3: 183-200. Dostupno na: https://muse.jhu.edu/article/520976/summary
12. Rieh, S. Y. (2010). Credibility and cognitive authority of information. In: Bates, M. (ed). Encyclopedia of Library and Information Sciences (pp. 1337-1344). Third Edition. New York: Taylor & Francis Group. Dostupno na: https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/106416/Rieh_ELIS_published.pdf?sequence=1&isAllowed=y
13. Salmerón, L.; M. Macedo-Rouet; J. Rouet (2016). Multiple viewpoints increase students' attention to source features in social question and answer forum messages. Journal of the Association for Information Science and Technology 67, 10: 2404-2419. doi: https://doi.org/10.1002/asi.23585
14. Savolainen, R. (2008). Everyday information practices: a social phenomenological perspective. Lanham; Toronto; Plymouth : The Scarecrow Press.
15. Schütz, A. (1976). The well-informed citizen. In: A. Brodersen (ed.). Collected papers II: studies in social theory (Pp. 120-134). Hague: Martinus Nijhoff.
16. Simon, H. A. (1955). A behavioral model of rational choice. The Quarterly Journal of Economics 69, 1: 99-118. doi: https://doi.org/10.2307/1884852
17. Simon, H. A. (1972). Theories of bounded rationality. In: McGuire, C. B. i R. Radner (eds.), Decision and organization (pp. 161-176). Amsterdam: North Holland Publishing Company.
18. Simon, H. A.; G. B. Dantzig; R. Hogarth; C. R. Plott; H. Raiffa; T. C. Schelling; K. A. Shepsle,; R. Thaler; A. Tversky; S. Winter (1987). Decision making and problem solving. Interfaces 17, 5: 11-31. doi: https://doi.org/10.1287/inte.17.5.11
19. Subramaniam, M.; N. G. Taylor; B. S. Jean; R. Follman; C. Kodama; D. Casciotti (2015). As simple as that?: tween credibility assessment in a complex online world. Journal of Documentation 71, 3: 550-571. doi: https://doi.org/10.1108/JD-03-2014-0049
20. Sundar, S. S. (2008). The MAIN model: A heuristic approach to understanding technology effects on credibility. In: M. J. Metzger i A. J. Flanagin (eds.). Digital Media, Youth, and Credibility (Pp. 73-100). Cambridge, Massachusetts; London, England: The MIT Press.
21. Wilson, P. (1983). Second-Hand Knowledge: An inquiry into cognitive authority. Westport, Connecticut; London, England: Greenwood.
22. World Health Organization. Adolescent health. Dostupno na: https://www.who.int/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1
23. Zimand-Sheiner, D.; T. Ryan; S. M. Kip; T. Lahav (2020). Native advertising credibility perceptions and ethical attitudes: An exploratory study among adolescents in the United States, Turkey and Israel. Journal of Business Research 116: 608-619. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.06.020
24. Zimmerman, M. S.; C. Ni (2021). What we talk about when we talk about information literacy. IFLA Journal 47, 4: 453–467.