• Novosti
  • / TELL : TRANS-EUROPEAN LEARNING LIBRARIES

TELL : TRANS-EUROPEAN LEARNING LIBRARIES

EUROPSKE KNJIŽNICE KOJE UČE

Hrvatsko knjižničarsko društvo sudjeluje u projektu TELL (TRANS-EUROPEAN LEARNING LIBRARIES) koji je započeo 1. studenoga 2024. i trajat će do 31. listopada 2026.. Projekt se financira u okviru Erasmus+ programa, Partnerstva za suradnju u obrazovanju odraslih (KA220-ADU).

Svojim ciljevima, projekt otvara put dubokoj transformaciji knjižnica, promičući ih kao ključne centre otpornosti zajednica i lokalnog upravljanja.

Kroz masovno osposobljavanje knjižničnih stručnjaka, podizanje javne svijesti i međunarodnu suradnju, projekt aktivno doprinosi jačanju uloge knjižnica kao ključnih aktera u demokraciji, obrazovanju i inovacijama.

Prvi sastanak partnera uključenih u projekt održan je 3. i 4. prosinca 2024. godine, u Nacionalnoj knjižnici Rumunjske u Bukureštu, nakon čega su uslijedili redovni on-line sastanci Upravnog odbora, Savjetodavnog odbora a uslijedit će i formiranje nacionalne mreže stručnjaka.

Riječ je o ambicioznoj inicijativi usmjerenoj na redefiniranje uloge knjižnica kao ključnih aktera u promicanju održivog razvoja, odgovornoj integraciji alata umjetne inteligencije i stvaranje prostora otpornosti za suočavanje s kriznim situacijama putem korištenja europskih strukturnih fondova.

Konzorcij projekta uključuje partnere iz Rumunjske, Italije, Grčke, Bugarske, Francuske, Hrvatske i Portugala:

  • Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România (Rumunjska)
  • Rete delle Reti di Biblioteche italiane (Italija)
  • DIETHNES PANEPISTIMIO ELLADOS (Grčka)
  • GLOBALNI BIBLIOTEKI – BULGARIYA (Bugarska)
  • Bibliothèque publique d’information (Francuska)
  • Hrvatsko knjižničarsko društvo (Hrvatska)
  • CIMT – Comunidade Intermunicipal do Médio Tejo (Portugal)
  • Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku (Hrvatska)

TELL nastoji inovativnim pristupom doprinijeti edukaciji i razvoju knjižničara, podržavajući Preporuku Vijeća Europe o knjižnicama i promovirajući ciljeve Agende 2030.

Projekt “Europske knjižnice koje uče” (TELL – The Transforming European Learning Libraries) polazi od pretpostavke da je potrebno promovirati načela i ciljeve Preporuka Vijeća Europe o knjižnicama i Agende 2030. te ih prevoditi u svakodnevne prakse u knjižnicama kako bi one postale ključni akteri suvremene informacijske politike. Kako bi se to ostvarilo, knjižnice moraju preusmjeriti svoj fokus sa osiguravanja pristupa knjigama i drugim izvorima informacija (tiskanim i elektroničkim) na sljedeće aktivnosti:

  • promicanje sudjelovanja građana u razvoju demokratskog društva;
  • podupiranje društvene uključenosti;
  • prepoznavanje lokalnih potreba i promicanje UN-ovih ciljeva održivog razvoja u lokalnim zajednicama;
  • poticanje razumijevanja i korištenja alata umjetne inteligencije među svim slojevima stanovništva;
  • razvijanje otpornosti knjižnica i njihove sposobnosti suočavanja s nepredviđenim događajima, poput pandemija i drugih katastrofa;
  • razvijanje sposobnosti knjižničnog osoblja za osiguravanje raznovrsnih izvora prihoda, kao što su europski strukturni fondovi i lokalna uprava zadužena za socijalnu politiku.

Budući da se knjižnice u pojedinim europskim zemljama, uključujući i Hrvatsku, suočavaju s brojnim izazovima pri ostvarivanju navedenih ciljeva, a među kojima se posebno ističu potreba za stalnim razvojem vještina i kompetencija knjižničara te nedostatno financiranje na nacionalnoj i lokalnoj razini, u okviru TELL projekta planiraju se organizirati međunarodne zimske škole i drugi oblici osposobljavanja i poučavanja knjižničara na nacionalnim razinama te raznovrsne aktivnosti senzibilizacije donositelja odluka i građana o navedenim zadaćama narodnih knjižnica u suvremenim društvima.

Sve aktivnosti projekta usmjerene su na potrebe knjižničara i zajednica kojima služe.

 

Povratak na novosti
»