TELL : Trans European Learning Libraries

EUROPSKE KNJIŽNICE KOJE UČE

Hrvatsko knjižničarsko društvo sudjeluje u projektu TELL (TRANS-EUROPEAN LEARNING LIBRARIES) koji je započeo 1. studenoga 2024. i trajat će do 31. listopada 2026.. Projekt se financira u okviru Erasmus+ programa, Partnerstva za suradnju u obrazovanju odraslih (KA220-ADU).

Svojim ciljevima, projekt otvara put dubokoj transformaciji knjižnica, promičući ih kao ključne centre otpornosti zajednica i lokalnog upravljanja.

Kroz masovno osposobljavanje knjižničnih stručnjaka, podizanje javne svijesti i međunarodnu suradnju, projekt aktivno doprinosi jačanju uloge knjižnica kao ključnih aktera u demokraciji, obrazovanju i inovacijama.

Prvi sastanak partnera uključenih u projekt održan je 3. i 4. prosinca 2024. godine, u Nacionalnoj knjižnici Rumunjske u Bukureštu, nakon čega su uslijedili redovni on-line sastanci Upravnog odbora, Savjetodavnog odbora a uslijedit će i formiranje nacionalne mreže stručnjaka.

Riječ je o ambicioznoj inicijativi usmjerenoj na redefiniranje uloge knjižnica kao ključnih aktera u promicanju održivog razvoja, odgovornoj integraciji alata umjetne inteligencije i stvaranje prostora otpornosti za suočavanje s kriznim situacijama putem korištenja europskih strukturnih fondova.

Konzorcij projekta uključuje partnere iz Rumunjske, Italije, Grčke, Bugarske, Francuske, Hrvatske i Portugala:

  • Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România (Rumunjska)
  • Rete delle Reti di Biblioteche italiane (Italija)
  • DIETHNES PANEPISTIMIO ELLADOS (Grčka)
  • GLOBALNI BIBLIOTEKI – BULGARIYA (Bugarska)
  • Bibliothèque publique d’information (Francuska)
  • Hrvatsko knjižničarsko društvo (Hrvatska)
  • CIMT – Comunidade Intermunicipal do Médio Tejo (Portugal)
  • Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku (Hrvatska)

TELL nastoji inovativnim pristupom doprinijeti edukaciji i razvoju knjižničara, podržavajući Preporuku Vijeća Europe o knjižnicama i promovirajući ciljeve Agende 2030.

Projekt “Europske knjižnice koje uče” (TELL – The Transforming European Learning Libraries) polazi od pretpostavke da je potrebno promovirati načela i ciljeve Preporuka Vijeća Europe o knjižnicama i Agende 2030. te ih prevoditi u svakodnevne prakse u knjižnicama kako bi one postale ključni akteri suvremene informacijske politike. Kako bi se to ostvarilo, knjižnice moraju preusmjeriti svoj fokus sa osiguravanja pristupa knjigama i drugim izvorima informacija (tiskanim i elektroničkim) na sljedeće aktivnosti:

  • promicanje sudjelovanja građana u razvoju demokratskog društva;
  • podupiranje društvene uključenosti;
  • prepoznavanje lokalnih potreba i promicanje UN-ovih ciljeva održivog razvoja u lokalnim zajednicama;
  • poticanje razumijevanja i korištenja alata umjetne inteligencije među svim slojevima stanovništva;
  • razvijanje otpornosti knjižnica i njihove sposobnosti suočavanja s nepredviđenim događajima, poput pandemija i drugih katastrofa;
  • razvijanje sposobnosti knjižničnog osoblja za osiguravanje raznovrsnih izvora prihoda, kao što su europski strukturni fondovi i lokalna uprava zadužena za socijalnu politiku.

Budući da se knjižnice u pojedinim europskim zemljama, uključujući i Hrvatsku, suočavaju s brojnim izazovima pri ostvarivanju navedenih ciljeva, a među kojima se posebno ističu potreba za stalnim razvojem vještina i kompetencija knjižničara te nedostatno financiranje na nacionalnoj i lokalnoj razini, u okviru TELL projekta planiraju se organizirati međunarodne zimske škole i drugi oblici osposobljavanja i poučavanja knjižničara na nacionalnim razinama te raznovrsne aktivnosti senzibilizacije donositelja odluka i građana o navedenim zadaćama narodnih knjižnica u suvremenim društvima.

Sve aktivnosti projekta usmjerene su na potrebe knjižničara i zajednica kojima služe.


PILOT STUDIJA

Pilot studija provedena u Estoniji, Italiji i Poljskoj ispitala je korištenje Europskih strukturnih fondova u kontekstu knjižnica.

Rezultati pokazuju da su ta sredstva omogućila modernizaciju infrastrukture, razvoj digitalne tehnologije i jačanje socijalne uključenosti unutar knjižnica.


Europski strukturni i investicijski fondovi (ESIF) služe kao financijski instrument za provedbu pojedinih javnih politika EU u zemljama članicama. Kod EU fondova svaka zemlja članica ima mogućnost sama definirati područja ulaganja prema utvrđenim nacionalnim i regionalnim razvojnim potrebama, ali u cilju ispunjenja prioriteta i strategija Europske unije u cjelini.

Europski strukturni i investicijski fondovi u razdoblju 2021. – 2027. obuhvaćaju:

    1. Kohezijski fond (KF)
    2. Europski fond za regionalni razvoj (EFRR)
    3. Europski socijalni fond + (ESF)
    4. Fond za pravednu tranziciju (FPT)
    5. Europski fond za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu
    6. Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoj

Knjižnice u Estoniji, Italiji i Poljskoj koristile su sredstva iz Europskog fonda za regionalni razvoj (EFRR) i Europskog socijalnog fonda (ESF+).

Dok se Poljska usredotočila na digitalnu tehnologiju, Italija se usredotočila na socijalnu koheziju, a Estonija na objedinjavanje usluga na nacionalnoj razini, pokazujući višestruke mogućnosti koje nude fondovi europske kohezijske politike. Ukupno su ove tri zemlje mobilizirale više od 280 milijuna eura europskih sredstava za razvoj svojih knjižnica:

U Poljskoj je Nacionalna knjižnica modernizirala svoju infrastrukturu i razvila digitalnu platformu POLONA, koja omogućuje pristup više od 3,7 milijuna publikacija.

U Italiji, Regija Puglia uložila je 125,5 milijuna eura u mrežu „knjižnica zajednice“ kako bi ojačala socijalnu koheziju.

U Estoniji putem ESIF-A financiran je Program digitalizacije i nacionalna platforma za digitalno kreditiranje.

Na poveznici je dostupna cijela studija.


ISTRAŽIVANJE U OKVIRU TELL PROJEKTA

Poštovani i dragi kolegice i kolege, knjižničarke i knjižničari,

molimo vas za suradnju u istraživanju koje se provodi u okviru međunarodnog projekta TELL: Trans European Learning Libraries (“Europske knjižnice koje uče”) te ispunjavanje 2 online upitnika s rokom do 23. 5. 2025.

Istraživanje provodi Hrvatsko knjižničarsko društvo i sastoji se od 2 online upitnika dostupna na sljedećim poveznicama, a ispunjavanje traje 15 – 20 minuta:

    1. TELL upitnik na poveznici
    2. TELL –  upitnik o primjerima dobre prakse na poveznici

Napomena 1:

Rezultati istraživanja bit će predstavljeni na knjižničarskim skupovima koji se odvijaju u (su)organizaciji Hrvatskoga knjižničarskog društva.

Napomena 2:

Ispunjavanje upitnika omogućuje ispitanicima da:

  • budu odabrani za dvije Zimske škole o Ciljevima održivog razvoja (SDG) i drugim temama povezanim s Preporukom Vijeća Europe o zakonodavstvu i politikama knjižnica u Europi te Europskim strukturnim i investicijskim fondovima
    • Zimske škole će se održati u Solunu (Grčka) i Osijeku (Hrvatska) u prvom kvartalu 2026. godine.
  • vidljivost na europskoj razini za lokalne prakse unesene u Upitnik o primjerima dobre prakse u TELL Vodiču za provođenje Preporuke Vijeća Europe i bazi podataka “What Works” (projekt LibrarIn, financiran iz sredstava Obzor Europa).

Napomena 3:

Hrvatsko knjižničarsko društvo sudjeluje u projektu TELL : Trans European Learning Libraries (“Europske knjižnice koje uče”) koji traje od 1. studenoga 2024. do 31. listopada 2026., a financira se u okviru Erasmus+ programa, Partnerstva za suradnju u obrazovanju odraslih (KA220-ADU).

Svojim ciljevima, TELL projekt otvara put dubokoj transformaciji knjižnica, promičući ih kao ključne centre otpornosti zajednica i lokalnog upravljanja. 

Više informacija o TELL projektu nalazi se na poveznici.

Unaprijed zahvaljujemo!

»